Skolmatsalen: är det ett viktigt rum i skolan?

”Man blir stressad och vill inte sitta kvar länge” Att äta lunch i lugn och ro kan vara svårt när ljudnivån stiger.

Detta vittnar många elever om och belyser problemet med att matsalarna är alldeles för bullriga och detta gör att eleverna inte får någon matro. Inget nytt problem egentligen jag har samma minnesbild av delar av min skoltid men vi kanske inte pratade om det på samma sätt.

När man besöker nya skolor är det inte alltid samma akustiska lösningar i salarna som i matsalen och ofta är rummet större än ett klassiskt klassrum på 60 kvm vilket gör att ljudet breder ut sig. I en matsal kanske man tycker att en “enklare” absorbent räcker med lägre absorptionsfaktor räcker då barnen bara skall vistas där en kortare tid, samtidigt skall det vara den tiden då man kopplar av och samlar kraft för eftermiddagen. Skall de inte ha samma förutsättningar under hela dagen?

Livsmedelsverket publicerade en spännande vinkel i slutet av 2021 där man ser en koppling mellan matsvinn och hög ljudnivå i matsalarna. Alltså ännu en anledning att inte glömma bort matsalen i en skola. https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/matsvinn-i-skolan-far-konsekvenser-langt-utanfor-skolrestaurangen

I bilden ovan ser du en fantastisk fin matsal från Flora skolan i Skellefteå, där har man också föredömligt “gömt” de stora ljudkällorna från disken. Vill du samtala eller lära dig mer om hur man kan arbeta med en matsal hjälper vi gärna till.