Rumsakustiken påverkas inte bara av golv, väggar och tak. Möbler och inredning påverkar också.
Förr i tiden fanns den mycket inredning i klassrummen.
Idag kan klassrummen se ut så här. I dessa rum är det inte lätt att lyckas som lärare.
Här kommer några tips för att skapa en bra ljudmiljö.
Möblera med “gamla” skolbänkar.
Det fina med dessa bänkar är att det är en glipa mellan bordsskivan och bänken.
Glipan gör att bänken fungerar som en “basfälla” som absorberar de lågfrekventa ljuden.
Att dämpa de lågfrekventa ljuden är mycket positivt för ljudmiljön i ett klassrum.
Oregelbundna ytor från bokhyllor, skåp och annan inredning är bra för de skapar diffusa ljudreflexer på samma sätt som skogens trädstammar.
Hårda plana parallella ytor skapar onaturliga ljudreflexer och ska därför undvikas. Ett bra exempel hittade jag på en förskola i Stockholm där man vinklat en tavla på samma sätt som man vinklar glasrutorna i ett flygledartorn.
För att skapa en bra ljudmiljö i ett rum ska du tänka på följande:
1. Ta bort ljudreflexerna från taket. Vår hörsel fungerar bäst utomhus och himlen reflekterar inga ljud alls. Reflexer från taket är onaturliga och ska därför dämpas.
2. Undvik hårda plana parallella ytor. I skogen finns inga glasrutor och plana hårda väggar. Trädstammar och stenar är hårda men ytorna är ofta konvexa så ljudreflexerna sprids åt olika håll. För att skapa skoglika ljudreflexer ska du sätta upp diffusorer och absorbenter på väggarna.
3. Möblera med “gamla” skolbänkar som absorberar de lågfrekventa ljuden.
4. Textilmattor har akustiska egenskaper som liknar en gräsmatta – Gräsmattor är “tysta” att gå på.
5. Det är viktigt att ventilationsanläggningen är “tyst”. Lågfrekventa ventilationsljud gör oss trötta.
Här kan du läsa mer om hur man skapar bra taluppfattbarhet.
Här finns information om hur man skapar bra talarkomfort.
Här hittar du information om hur man sänker ljudnivån i ett rum.
Se filmen om hur ljudmiljön påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).