När jag besöker förskolor brukar jag sätta mej ner och blunda i några minuter. Det fina med att blunda är att jag lyssnar när jag inte ser. När jag blundar märker jag att det är barnens röster som dominerar, det är barnens röster som skapar ljudnivån. Barnens röstnivå påverkas av andra ljud som finns i rummet, är ljudnivån hög ljud så pratar barnen högre. Detta är ingen nyhet för de som jobbar i förskolan.
Det finns många bra exempel på vad man kan göra för att sänka ljudnivåerna. Prevent har tagit fram en utmärkt guide där förskolepedagoger delar med sig av sina tips om hur fysiska åtgärder och pedagogiska lösningar skapar bättre ljudmiljöer i förskolan. Länk till guiden.
Det vanligaste ljudproblemet i förskolan är att ljudnivån är för hög.
Här finns mer information om hur man sänker ljudnivån.
Byggnadens akustiska egenskaper påverkar ljudmiljön. Ska du bygga en förskola kan du få inspiration här: Projekteringsanvisning för FÖRSKOLOR.
Se filmen om hur ljudmiljön påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).