Restauranger och Matsalar

I matsalen ska eleverna äta i lugn och ro för att få energi till eftermiddagens lektioner. Ljudnivån i matsalen skapas av elevernas röster, tallriksskrammel och skrapljud från stolar. När elever pratar anpassar de röstnivån till den allmänna ljudnivån i rummet. Hög ljudnivå gör att eleverna pratar högre. Reflekterat ljud från väggar och tak gör att ljudnivån ökar. Genom att montera ljudabsorbenter i taket och på väggarna minskar ljudreflexerna och ljudnivån sjunker, detta leder i sin tur till att eleverna sänker sin röstnivå. Mjuka bordsskivor gör att tallriksljuden minskar och stolar som inte låter när man drar dem över golvet minimerar skrapljuden. Att sätta in ljudabsorberande skärmar och dela in matsalen i minde enheter kan också bidra till en lägre ljudnivå. Ibland kan ljud från köket höras in i matsalen. För att minimera dessa ljud är det viktigt att köksmaskinerna är så tysta som möjligt.

Människors förmåga att uppleva smaker påverkas av ljud. Studier på universitetet i Manchester visar att när ljudnivån är högre än 75 dBA minskar vår förmåga att känna sötma och sälta. Ljudnivån i våra matsalar är ofta högre än 75 dBA så om eleverna tycker att maten i skolan är smaklös kanske det beror på att ljudnivå är för hög? Läs hela artikeln Effect of background noise on food perception

Människor har ett bra hörselminne. Vi kopplar samman olika händelser med ljud. Det gör att vi kan höra om vattnet som hälls upp i en kopp är varmt eller kallt. Lyssna på hur det låter när Tomas Tengby häller upp vatten med olika temperatur.

Ljudets olika frekvenser kan också påverka vår smakupplevelse. Vill du testa hur ljud påverkar din smakupplevelse ska du ta fram en kopp kaffe och titta på filmen (6 min).

Se professorn i “Gastronomisk musik” Mogens Buxtehude prata om mat och ljud (3 min).