Vi hör inte absorptionen – vi hör ljudreflexen

Vad är det för färg på blommorna? Röda såklart. Men varför är de röda? Jo blommornas kronblad träffas av solljuset som innehåller många olika våglängder. Och det vi ser, är det ljus som reflekteras av kronbladen. I detta fallet har det reflekterade ljuset en våglängd som vi uppfattar som rött. Vi ser det som reflekteras – inte det som absorberas.

Det blåa ljuset reflekteras inte, så jag kan säga att blommorna inte är blåa. Eller att de inte är gula, inte gröna, inte lila, inte svarta o.s.v.
Men det gör jag inte, för det känns onödigt att beskriva det jag inte ser.

Men i akustikens underbara värld beskriver vi ibland det vi inte upplever.
Ljudabsorbenters egenskaper redovisas med absorptionsfaktorn, α. Absorptionsfaktorn visar hur många procent av ljudenergin som absorberas av produkten. α kan variera mellan 0 och 1. Om 50% av ljudenergin absorberas är α = 0,5. Om 95% absorberas är α = 0,95.
Men vi hör inte det som absorberas – vi hör det som reflekteras.
Man kan tycka att 70% är en hög absorptionsfaktor. 70% absorption innebär att 30% reflekteras. Och det är reflexen vi hör.
En absorbent som absorberar 95% reflekterar 5%. Det innebär att produkten som absorberar 70% reflekterar 6 gånger mer ljudenergi än produkten som absorberar 95%. Det är också så att en absorbent som absorberar 85% reflekterar 3 gånger mer energi än en absorbent som absorberar 95%.

Om vi studerar hur olika absorbenter påverkar ljudreflexerna, det vi hör, blir det riktigt intressant. Om en absorbent har en absorptionsfaktor på 0,5 absorberas 50% av ljudenergin. Det innebär att ljudreflexen från absorbenten är 3 dB lägre än det ljud som gick in i absorbenten. Om absorbenten har en absorptionsfaktor på 0,9 blir reflexen 10 dB lägre.

alpha vs dB

Den blå linjen visar sambandet mellan ljudreflexnivån i dB, och absorptionsfaktorn, α.
Y-axeln visar reflexnivåsänkningen i dB.
X-axeln visar absorptionsfaktorn, α.
En absorbent med α=0,7 absorberar 70% av energin. Det innebär att den reflekterar 30%. När 70% absorberas sjunker ljudreflexens nivå med 5 dB.
En absorbent med α=0,95 absorberar 95% av energin. Det innebär att reflexnivån är 13 dB lägre. Reflexnivåskillnaden mellan α 0,7 och α 0,95 är 8 dB! Och det är reflexen vi hör.

Det kan vara en stor skillnad mellan olika klass A-absorbenter

Det kan bli väldigt fel om man jämför absorbenter med hjälp av ljudabsorptionsklasser enligt ISO 11654.
Enligt ISO 11654 är absorbenten en klass A-absorbent om absorptionsfaktorn ligger i det blåa området.

Dålig klass A

Bild 1.

Bild 1 visar en klass A-absorbent. Denna absorbent absorberar 70% vid 250 Hz. De innebär att den reflekterar 30%. Reflexnivåsänkningen vid 250 Hz är 5 dB.

Bra klass ABild 2.

Bild 2 visar en annan klass A-absorbent. Denna absorbent absorberar 95% vid 250 Hz.
De innebär att den reflekterar 5%. Reflexnivåsänkningen vid 250 Hz är 13 dB.
Detta visar att två klass A-absorbenter kan ge olika rumsupplevelser eftersom klassningen av absorbenter enligt ISO 11654 är väldigt grov.

Här kan du läsa mer om ljudabsorption.

Här hittar du information om hur man skapar bra taluppfattbarhet.

Se filmen om hur ljudmiljön påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).