Klassrum borde byggas som OS-bassänger

För att skapa bra ljudmiljöer i skolan har jag frågat elever och lärare vilken ljudmiljö de vill ha. Jag har gjort samma sak som arrangörerna i Sidney gjorde inför de olympiska sommarspelen 2000. De ville att deras OS skulle gå till historien som ”de bästa spelen någonsin”. Förutom att organisationen skulle fungera bra ville de också att de idrottsliga resultaten skulle bli av världsklass. Och de hade en idé.

De skulle göra det så enkelt som möjligt för idrottarna att göra bra resultat. Ett exempel var simbassängen. Först undersökte de vilka faktorer det var som gjorde att det gick extra lätt för simmarna att simma fort; vattentemperatur, salthalt, få bubblor i vattnet o.s.v. Allt detta gjordes givetvis inom simsportens regelverk. Sen frågade de simmarna vad de inte ville ha. Elitsimmare störs bl.a. av vågskvalp från bassängkanterna och från andra simmare. När bassängen byggde försökte de skapa alla de faktorerna som gjorde att det gick lättare att simma fort, samtidigt som de försökte minimera allt som simmarna inte ville ha. Man byggde speciella bassängkanter för att undvika vågskvalp, bassänglinorna som valdes skulle också reducera vågorna. Salthalten och vattentemperaturen optimerades, vattenreningsverket ställdes in för att skapa få luftbubblor i vattnet så att simmarna skulle få bättre ”fäste”. Resultatet blev Sidney Aquatic International Centre, en snabb ”lättsimmad” bassäng. En bassäng som gjorde det lättare för simmaren att lyckas.

KLASSRUM ÄR SOM BASSÄNGER

Byt ut bassängen mot ett klassrum, simmaren mot en elev och vågskvalpet mot störande ljudreflexer. Byt ut resultaten i Sidney mot senaste PISA-studien. Den visar att svenska 15-åringar fortsätter att tappa i jämförelse med andra länder. För att vända trenden behövs fler duktiga lärare. Flera rapporter visar att det som händer i klassrummet är viktigt.
– Hjälper ditt klassrum dig att bli en bättre lärare?
– Hur lätt är det för dina elever att lyckas i ditt klassrum?
På samma sätt som bassängen i Sidney bidrog till de fina resultaten, bidrar ett bra klassrum till bättre studieresultat. Ljudmiljön är kanske inte det första vi tänker på när vi pratar om studieprestationer. Det viktigaste för ett bra studieresultat är bra lärare – en bra ljudmiljö gör lärarna bättre.

Läs mer om hur man:
Skapar bra taluppfattbarhet
Skapar bra talarkomfort
Sänker ljudnivån

Tänk också på att elever har olika behov av en bra ljudmiljö