I skogen kan barnen upptäcka sina sinnen – och varva ner

Vi har 5 sinnen; lukt, smak, hörsel, syn och känsel. Det är med hjälp av våra sinnen som vi får information.

Våra sinnen fungerar fantastiskt bra i skogen och därför är skogen ett bra ställe att lära barn hur sinnena fungerar. Det har man förstått i Burseryd där Titti och Ann-Marie tar ut sin förskoleklass i skogen på en “tyst promenad” och låter barnen upptäcka sina sinnen.

Läs artikeln om hur barnen lär sig lyssna när de går “på tur utan surr”

Med hörseln kan vi höra olika ljud och detta sker helt automatiskt, till och med när vi sover. Hörseln är “vårt eget lilla vaktbolag” som ska varna oss för faror. Men hörseln ska inte bara varna utan också ge oss viktig information. När vi ska ta till oss information lyssnar vi, och det är en stor skillnad på att höra och lyssna.

Att höra är passivt – att lyssna är aktivt.

När vi hör något som vi tycker verkar intressant börjar vi lyssna, och då krävs det “lite kraft” från hjärnan. Om flera människor pratar samtidigt blir det jobbigt att lyssna, och det behövs mycket kraft från hjärnan för att urskilja just den rösten man vill lyssna på. Det är viktigt att barnen är medvetna om att man ibland ska vänta på sin tur att prata, för att inte störa andra som pratar.

Läs mer om varför vår hörsel fungerar så bra i skogen.

Se filmen om hur skolans ljudmiljö påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).