I våras besökte jag Malmö Live, Malmös nya konsertsal som blivit omtalad för att ha en “akustik i världsklass”.
När jag kom in i salen slog det mej att jag hittade inga plana parallella ytor. Rummet är fyllt med element som är vinklade för att undvika så kallade fladder-eko.
När man lyssnar på musiken i Malmö Live hör man ljudet från instrumenten och konsertsalens ljudreflexer. För att skapa lämpliga reflexer har salen vinklade ytor för att sprida (diffusera) ljudreflexerna.
Vinklade ytor i Malmö live
Fler vinklade ytor
Sen var det konsertdags. Musikerna spelade Jesu sju sista ord på korset av Joseph Haydn. Jag satte mej på rad 24, ca 40 meter från scenen, och mätte ljudnivån.
Jag blev förvånad över att musikerna inte spelade så högt. Den ekvivalenta ljudnivån (medelljudnivån) var bara 65 dBA.
Lyssna på inspelningen
Vår hörsel är anpassad till att lyssna på mänskilga röster. Talljuden ligger inom talområdet och varierar i styrka mellan 40-70 dB. Inom talområdet är vi duktiga på att urskilja nyanser och detaljer.
När ljudnivån stiger till 80-90 dB avtar denna förmågan. Det krävs mycket duktiga musiker för att musiken ska låta bra vid 65 dB.
Ljudreflexer skapar rumsklang som vi vill ha när vi lyssnar på sång och akustiska instrument.
Titta på filmen the Wikisinger (3 min) och lyssna på hur en sångare låter i olika rum. (Använd gärna hörlurar).