Härlandtjärnskolan en ny F 9 skola i Göteborg

Äntligen var det dags att få se insidan av denna skola. Det var ett stort intresse från bla olika kommuner och arkitekter att komma in och se skolan. Vi gjorde ett studiebesök med Forum bygga skola, Forbo och Bygg Dialog.

Vid entrén får vi ta av oss skorna då hela skolan är skofri, detta är sak som påverkar ljudmiljön positivt då stegljuden minskar och miljön blir lite mjukare och vänligare.

Lokalerna är utformade så att det går att anpassa undervisningen vilket är viktigt för elever med särskilda behov, skolan har också en behaglig färgsättning vilket är ett medvetet val.

Utanför skolan skymtar man skogen och där trivs vårt hörselsinne som allra bäst, det är därför en glädjande att se att man har valt produkter som har hög akustisk prestanda.

Ett lätt sätt att visa på hur man kan leka med taket är att använda sig av färgade undertak och skapa ett mönster som på bilden.