Sommaren 2014 var jag och Lennart Nilsson från LN Akustikmiljö på Fårö. Där hittade vi en rauk-formation som påminnde mycket om ett klassrum. När vi stod i “klassrummet” märkte vi att taluppfattbarheten var väldigt bra, det var också behagligt att prata i “raukrummet”. Rummets golv var av sten med en massa gropar, men många gropar var fyllda med vatten så ljudreflexerna från golvet påminnde mycket om ett normalt klassrum. Det fanns inga reflexer uppifrån eftersom himlen inte reflekterar ljud. Från väggarna kom det mängder av diffusa reflexer från raukarnas skrovliga ytor. Jag var lite besviken för att jag inte hade möjlighet att mäta reflexerna som skapade både bra taluppfattbarhet och bra talarkomfort. Då bestämmde jag mej för att åka tillbaka och göra en rumsakustisk mätning i “rummet”.
I somras var jag tillbaka på Gotland och mätte. Efter mätningen ställde jag en kamera på ett stativ som filmade mej och Lennart när vi pratade om mätresultatet. Det intressanta med filmen är att ljudupptagningen är från kamerans mikrofon som är ca 3m från mej och Lennart.
Se, och LYSSNA på filmen om “raukrummets” ljudreflexer. (2,5 min).
Kameran som användes var en SONY – NEX-5.
Titta gärna på filmen igen och notera att min röst hörs nästan lika bra trots att jag ibland vänder mej bort från kamerans mikrofon.
Här kan du läsa mer om hur man skapar bra taluppfattbarhet.
Här finns information om hur man skapar bra talarkomfort.
Se filmen om hur ljudmiljön påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).