Från smak till tak – Vem är Ida?

Vem är Ida som nu skriver på ljudskolan.se? Jag började på Ecophon i oktober 2019 och samtidigt som jag öppnade dörren till Ecophon öppnade jag öronen. Jag började lyssna på hur ljudet beter sig i ett rum och inte minst hur personerna i rummet upplever ljudmiljön. Vi har nog alla minnen från ett rum där det bara inte går att “tänka klart” och än mindre koncentrera sig. Jag kommer från livsmedelsindustrin och har spenderat stora delar av min tid med att förundras över smaksinnet, nu är det alltså dags för ett nytt sinne.

När jag är ute och besöker skolor får jag ofta höra: Jo men här har vi sådana där ljudplattor, det är väl bra? Ja visst är det bra, men du kan tyvärr inte garantera att det löser alla ljudproblem, det finns  många olika parametrar att ta hänsyn till när man vill förbättra akustiken. Låt oss jämföra med en pappersservett; den som är riktigt tunn hjälper inte mycket när du har lingonsylt i mungipan, du behöver en tjockare med bättre absorption. Det är lite så här jag tänker när jag tar ett avstamp in i bloggen. Jag vill  sprida budskapet om akustik utan att du ska drunkna i alltför svåra termer, jag har ju själv snart kommit upp till ytan menar jag!