Jag besöker många klassrum runt om i Sverige, de flesta gånger kör jag bil till skolorna. Jag har ca 10 mil till Malmö och det tar ungefär en timme att köra dit. Jag har en relativt modern bil så när jag kommer fram till Malmö känner jag mig pigg och utvilad. Att köra bil i en timme på E6:an är inte speciellt ansträngande.
Men att köra samma sträcka när det är dimmigt är en helt annan sak. Att köra 10 mil i dimma är väldigt ansträngande och när jag kommer fram är jag inte alls pigg, snarare trött.
Att köra bil i dimma är som att lyssna på sin lärare i ett klassrum med dålig taluppfattbarhet. Det går oftast att uppfatta vad hen säger, men det är väldigt jobbigt. I morgon är det prov, då ska eleverna svara på frågor om vad läraren just sagt.
Sätt dig i situationen att du dagen efter din dimmiga bilfärd, ska berätta vad det stod på några av de vägskyltar du passerade. En annan sak är att det var engelsk text på skyltarna. Uppgiften känns inte helt enkel.
Just den situationen har flerspråkiga elever som undervisas på sitt “andraspråk” i klassrum med dålig rumsakustik.
Tyvärr har många klassrum i Sverige “dimmig” rumsakustik. I Stockholms län undersöktes förra året ljudmiljön i 86 klassrum. I 80% av rummen var det dimmigt!!!
Hur är det i din skola?
Är det lätt att lyssna i klassrummen eller är de dimmiga?
Varje skoldag kommer motiverade elever och engagerade lärare till skolan för att lära och lära ut.
De är värda en miljö som underlättar deras arbete. De är värda en bra ljudmiljö.
Det är viktigt för Sverige att ha en bra skola.
Ett sätt att göra skolan bättre är att ta bort dimman i klassrummen.
En bättre ljudmiljö ger bättre skolresultat skriver Staffan Hygge och Stig Arlinger i en artikel på svt opinion.
Här finns information om hur man tar bort dimman i klassrummen.
– Läs om hur det är att jobba i dimmiga klassrum
– Flerspråkiga elever har större behov av en bra ljudmiljö
– Här finns information om hur man skapar bra talarkomfort för lärarna