Årets klassrum 2016

Årets klassrum 2016

I början av januari utser jag föregående års bästa klassrum, 2015 vann en skogsglänta på Hallandsåsen.

2016 är det en skog på Gotland som får utmärkelsen “årets klassrum”.

Skogen ligger på Fårö och heter Norsta Aura – här är ljudmiljön väldigt bra för undervisning.
I Norsta Aura behöver inte eleverna anstränga sig för att uppfatta vad läraren säger och lärarna behöver inte anstränga sina röster.

Det är framförallt 3 saker som gör ljudmiljön bra.
1. Det finns ingen ventilationsanläggning som stör – istället hörs naturliga ljud som fågelsång och vågbrus från havet.
2. Det finns inga lågfrekventa ljudreflexer som försämrar taluppfattbarheten.
3. Det finns en stor mängd högfrekventa ljudreflexer. Högfrekventa ljudreflexer gör att taluppfattbarheten ökar.

P1060096
Bakgrundsljuden på Fårö skapas av fågelkvitter och vågbrus.

P1060079
Ljudreflexer från trädstammarna gör att de högfrekventa konsonanterna blir lättare att uppfatta. Eftersom konsonanterna bär informationen ökar taluppfattbarheten.

Om du vill uppleva en bra ljudmiljö ska du gå ut i skogen och lyssna – kontakta mej om du vill ha tips på bra skogsgläntor.

Se, och LYSSNA på ett samtal med akustiker Lennart Nilsson om varför skogens ljudmiljö är så bra (6 min).

Se filmen om hur det är att lyssna på en röst på olika avstånd i en skog (6 min).

Här kan du läsa mer om hur man skapar bra taluppfattbarhet.

Här finns information om hur man skapar bra talarkomfort.

Se filmen om hur ljudmiljön påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).

Profilbild

Ida Cederlund

Skolan är Sveriges största arbetsplats. Tyvärr är ljudmiljön i många skolor inte bra och det gör det svårt för både lärare och elever att "göra ett bra jobb". Syftet med LJUDSKOLAN är att sprida kunskap om hur ljud i skolan påverkar människor. För dig som vill veta mer om ljud, klicka på "Ljudfakta" högst upp på sidan. Har du FRÅGOR OM LJUD - kontakta mej på: ida.cederlund@ecophon.se eller 042-17 99 43