I början av januari utser jag föregående års bästa klassrum, 2015 vann en skogsglänta på Hallandsåsen.
2016 är det en skog på Gotland som får utmärkelsen “årets klassrum”.
Skogen ligger på Fårö och heter Norsta Aura – här är ljudmiljön väldigt bra för undervisning.
I Norsta Aura behöver inte eleverna anstränga sig för att uppfatta vad läraren säger och lärarna behöver inte anstränga sina röster.
Det är framförallt 3 saker som gör ljudmiljön bra.
1. Det finns ingen ventilationsanläggning som stör – istället hörs naturliga ljud som fågelsång och vågbrus från havet.
2. Det finns inga lågfrekventa ljudreflexer som försämrar taluppfattbarheten.
3. Det finns en stor mängd högfrekventa ljudreflexer. Högfrekventa ljudreflexer gör att taluppfattbarheten ökar.
Bakgrundsljuden på Fårö skapas av fågelkvitter och vågbrus.
Ljudreflexer från trädstammarna gör att de högfrekventa konsonanterna blir lättare att uppfatta. Eftersom konsonanterna bär informationen ökar taluppfattbarheten.
Om du vill uppleva en bra ljudmiljö ska du gå ut i skogen och lyssna – kontakta mej om du vill ha tips på bra skogsgläntor.
Se, och LYSSNA på ett samtal med akustiker Lennart Nilsson om varför skogens ljudmiljö är så bra (6 min).
Se filmen om hur det är att lyssna på en röst på olika avstånd i en skog (6 min).
Här kan du läsa mer om hur man skapar bra taluppfattbarhet.
Här finns information om hur man skapar bra talarkomfort.
Se filmen om hur ljudmiljön påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).