Under 2015 besökte jag många klassrum, både bra och dåliga. När lärare och elever klagar på ljudmiljön görs det ibland rumsakustiska mätningar. Men när ljudmiljön är bra görs inga mätningar. Av den anledningen mäter jag rumsakustiken i utrymmen där elever och lärare tycker att ljudmiljön är bra. När jag tittar på resultaten är det vissa saker som sticker ut.
– Ljudnivån från ventilationen är låg, framförallt i de låga frekvenserna.
– Rummet har väldigt få och svaga ljudreflexer i de låga frekvenserna.
– Det finns högfrekventa ljudreflexer i rummet som gör det lätt att uppfatta vad som sägs.
I rum där människor klagar på ljudmiljön är det ofta tvärtom.
– Ljudnivån från ventilationen innehåller mycket lågfrekventa ljud.
– Rummet har mycket lågfrekventa ljudreflexer som gör att de lågfrekventa vokalerna maskerar de högfrekventa informationsbärande konsonanterna.
Det finns flera exempel på Svenska klassrum med bra taluppfattbarhet och bra talarkomfort, men tvingas jag välja så vinner ett naturreservat på Hallandsåsen.
Våren 2015 fick jag en fråga om jag ville föreläsa för en grupp om hur man skapar bra ljudmiljöer för elever och lärare. De hade hyrt ett konferensrum på ett hotell med både högtalare och dataprojektor. Problemet är att om vi ska förstå hur olika ljudmiljöer påverkar oss, måste vi uppleva det. Därför föreslog jag att min föreläsning skulle vara ute i skogen. Några veckor senare kom 17 personer cyklande till ett naturreservat på Hallandsåsen. Där fick de uppleva hur bra vår hörsel fungerar när vi är i en naturlig ljudmiljö.
Bakgrundsljudnivån skapas inte av någon ventilationsanläggning. Det som hörs är vindsus från träden och fågelkvitter.
Det finns inga ljudreflexer i de låga frekvenserna. Däremot finns det högfrekventa ljudreflexer som ökar taluppfattbarheten.
Taluppfattbarheten på Hallandsåsen är mycket bra.
Om vi ska bygga klassrum med en bra ljudmiljö hittar vi lösningar i skogen.
Se, och LYSSNA på filmen om skogens ljudreflexer med akustiker Lennart Nilsson (3 min).
Här kan du läsa mer om hur man skapar bra taluppfattbarhet.
Här finns information om hur man skapar bra talarkomfort.
Här hittar du information om hur man sänker ljudnivån i ett rum.
Se filmen om hur ljudmiljön påverkar elever, lärare och rektorer (5 min).
Här kan du läsa mer om frekvens och decibel.